Realizace pumptracku

Pumptrack v Pacově

Ještě jsme neviděli lepší místo pro pumptrack, než je pozemek základní školy. To nás napadlo hned při první prohlídce budoucího místa stavby, kde nás překvapil pohled na zelenou plochu se vzrostlými stromy a obrovskou smuteční vrbou uprostřed, připomínající spíš zámecký park. Dokážete si představit tělocvik na skateboardech a bmx kolech, odpolední hodiny, kdy děti hned za dveřmi školy hodí tašky do trávníku a místo lumpáren v ulicích jezdí dokola na asfaltové dráze a užívají si hromadu zábavy? Tak přesně to jsme chtěli přinést Pacovu.

Prostor pro stavbu ale nebyl zdaleka ideální. Vzrostlé stromy jsou krásné a přinášejí stín, tolik potřebný na sportovišti, které umí jinak slunce velmi rozpálit. Pro nás ale znamenají riziko kořenů, které nechceme při stavbě porušit a které by mohly časem porušit povrch dráhy. To ale nebylo všechno. Pozemek byl v lehkém svahu, což pro stavbu pumptracku není vůbec ideální. Navíc bylo, ještě víc než obvykle, nutné začlenit stavbu do prostoru tak, aby vizuálně nenarušovala hezky upravené okolí školy a nezatěžovala odtokem dešťové vody vedlejší sportoviště s umělým povrchem a přilehlou přístupovou cestu. Pro nás skvělá výzva.

Shrnutí stavby

  • Stavba v lehkém svahu na pozemku základní školy
  • 480 m² asfaltované plochy
  • Pumptrack má prvky, které lze snadno projet, proskákat nebo projet po zadním kole
  • Velký a dětský okruh propojené odpočinkovou plochou klopené zatáčky
  • Řada tří skoků-lavic, ze kterých je možné jízdu napojit do velkého okruhu
  • Úprava projektové dokumentace v průběhu zakázky pro lepší využitelnost
  • Skill zóna z dřevěných lávek, kladiny a mini dropu
  • Work out hřiště vedle pumptracku
Pumptrack má obrovský úspěch. Každý den je tu plno a i rodiče z okolních obcí mi hlásí, že sem vozí velmi často své děti.
– Tomáš Kocour, starosta Pacova
DSC05769-Enhanced-NR

Návrh a realizace

Ing. arch. Jakub Pubal navrhl pumptrack s hlavním okruhem, tvořeným dvěma klopenými zatáčkami a delšími rovinkami s množstvím boulí. Pro obzvláštnění přidal propojení dvou rovinek u klopené zatáčky v jižní části, čímž vzniklo množství kombinací. K velkému okruhu připojil ještě dětský ovál, linii skoků a dvě klopené zatáčky, které se z rozjezdového prostoru napojují na velký okruh.

Původní půdorysný návrh jsme ve spolupráci s architektem Jakubem Pubalem lehce upravili tak, abychom docílili ideálních poloměrů klopených zatáček a rozmístění jednotlivých prvků, vzhledem k nutnosti zachovat lehký sklon terénu, čímž vznikala hlavně vyšší rychlost v pumptracku. Také jsme se po několika konzultacích rozhodli pro asfaltový povrch i na části se skoky, oproti původnímu vápencovému.

Realizovaný pupmtrack pak zachoval původní rozměry a myšlenku architekta, ale tvary některých překážek byly změněny tak, aby zde byla jízda příjemnější. V Pacově se tak dá jezdit na malých odrážedlech, skateboardech, velkých kolech i na koloběžkách. Hlavně díky asfaltovým skokům si zde jízdu užijí i zkušení jezdci.

Stavbu jsme začali tvarováním horních částí pumptracku a jejich následným testováním tak, aby plynule navazovaly na část lavic a na velký okruh. Svažitost pozemku jsme mohli kvůli výškovým omezením vyrovnat pouze částečně a tak bylo klíčové, aby rovinka vedoucí do spodní části pumptracku nabízela dostatečnou rychlost pro návrat a byla tak možná klasická pumptracková jízda dokola.

S nepřetržitým hutněním jsme zvyšovali výšku ve spodních částech pumptracku a postupně na ně tvarovali překážky, které jsme pokrývali štěrkovou, dobře hutnitelnou vrstvu a na tu ještě pokládali mlatovou směs, která se používá pro podklady silnic a po zhutnění a vyhlazení má krátce vlastnosti podobné asfaltovému povrchu. Díky tomu jsme mohli pumptrack testovat a upravovat poslední detaily před pokládkou asfaltu. Odvodnění jsme zvolili oproti projektové dokumentaci vysvahováním a vsakovacím systémem, čímž jsme zajistili dostatek vláhy pro vzrostlé stromy.

Po položení a vytvarování finálního asfaltového povrchu jsme zatravnili veškeré okolní plochy upravili pomocí jemné zeminy vhodné pro růst trávníku a plochy zatravnili. Na místě jsme nainstalovali provozní řád a stojan na kola naší konstrukce, který je zabetonovaný v zemi.

DSC05637-Enhanced-NR-Edit
DJI_0981-HDR-Edit DJI_0985-HDR-Edit DSC05585-Enhanced-NR-Edit DSC05592-Enhanced-NR-Edit DSC05711-Enhanced-NR DSC05778-Enhanced-NR